Władze Turcji zleciły rozpoczęcie prac nad projektem nowego śmigłowcowca desantowego. Jednostka zostanie oparta na projekcie hiszpańskiego Juan Carlos I. Navantia weźmie udział w przedsięwzięciu jako partner przemysłowy.
Turecki Podsekretariat ds. Przemysłu Zbrojeniowego (SSM) zlecił rodzimej stoczni Sedef Gemi İnşaatı A.Ş rozpoczęcie prac nad projektem nowego śmigłowcowca desantowego. Okręt powstanie w ciągu najbliższych 5 lat. Uważa się, że nowy desantowiec powinien znaleźć się w linii do 2021.
Dużą rolę w przedsięwzięciu odegra hiszpańska Navantia (Navantia wygrywa w Turcji, 2013-12-30). Nowy śmigłowcowiec zostanie bowiem oparty na projekcie okrętu desantowego Juan Carlos I, eksploatowanego od 2010 przez Armada Española (marynarkę wojenną Hiszpanii, Juan Carlos I po przeglądzie, 2015-02-27). Producent z Półwyspu Iberyjskiego będzie odpowiedzialny za wsparcie techniczne Sedef.
Hiszpanie dostarczą też kluczowe elementy wyposażenia pokładowego okrętu, w tym układu pędnego oraz system zarządzania jednostką. Co więcej, nowy turecki śmigłowcowiec zostanie również wyposażony w barki desantowe LCM-1E. Hiszpańskie przedsiębiorstwo będzie też najprawdopodobniej zaangażowane w szkolenie pierwszych załóg nowej jednostki i personelu obsługowego marynarki wojennej (Wstępne założenia tureckiego desantowca, 2014-03-27).
Turcja jest drugim państwem, które zdecydowało się na zakup śmigłowcowców desantowych opartych na projekcie Juan Carlos I. Wcześniej uczyniła to Australia. Canberra zakupiła dwie jednostki tej klasy, HMAS Canbera (L02) i HMAS Adelaide (L01). Pierwszy z okrętów wszedł do służby jesienią ub.r. (HMAS Canberra w linii, 2014-11-28), drugi dołączy do niego w 2015.
Niewykluczone, że wkrótce do grona użytkowników okrętów desantowych Navantii dołączą Indie. Navantia zawarła pod koniec 2014 porozumienie o współpracy z lokalną Larsen & Turbo Ltd. (Navantia z Larsen & Turbo, 2014-12-27). Obaj producenci mają przygotować wspólną ofertę handlową dla dowództwa Bhāratīya Nau Senā (marynarki wojennej Indii).