Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ostatnie próby morskie Canberry

Marynarka wojenna, 19 sierpnia 2014

Przed kilkoma dniami rozpoczęły się ostatnie próby morskie pierwszego australijskiego okrętu desantowego typu Canberra, przyszłego HMAS Canberra (LHD 02), realizowane przez producenta, BAE Systems Australia.

Pierwszy z przyszłych australijskich okrętów desantowych typu Canberra, HMAS Canberra (LHD 02). Okręt ma 230 m długości i 32 m szerokości. Wyporność wynosi 27 800 t. Zasięg to ponad 17 000 km przy prędkości marszowej 15 w. Prędkość maksymalna przekracza 20 w. Desantowce typu Canberra będą największymi okrętami Royal Australian Navy w dotychczasowej historii / Zdjęcie: BAE Systems

Okręt wyszedł w morze 12 sierpnia, jednak producent poinformował o tym dopiero wczoraj. Przez najbliższe kilkanaście dni przedstawiciele BAE Systems Australia, rządowej Defence Materiel Organisation (DMO) oraz stanowiący przyszłą załogę desantowca marynarze i oficerowie Royal Australian Navy (RAN, Królewskiej Marynarki Wojennej Australii) będą eksploatować okręt i oceniać funkcjonowanie jego poszczególnych systemów pokładowych, w tym kierowania ogniem oraz łączności. Próby będą prowadzone na wodach Port Philip oraz u południowych wybrzeży Nowej Walii Południowej. Pozwolą też na ocenę jakości programu szkoleniowego załóg przyszłych australijskich desantowców, prowadzonego w specjalnie w tym celu utworzonym ośrodku w Mascot (Centrum szkoleniowe dla Canberry, 2013-04-24).

Próby przyszłego HMAS Canberra trwają od jesieni 2013 (Pierwsze próby Canberry, 2013-11-06). W międzyczasie załodze RAN oraz pracownikom BAE Systems udało się przeprowadzić m.in. symulację operacji powietrznych wykonywanych z pokładu lotniczego okrętu, prowadzoną na terenie bazy lotnictwa RAN, HMAS Albatross, w Nowra na wschodzie kraju (Symulowane ćwiczenia z pokładu Canberry, 2014-06-26). Warto zaznaczyć, że nie wszystkie próby morskie desantowca przebiegały zgodnie z planem. Wiosną informowaliśmy o serii drobnych wypadków z udziałem okrętu, spowodowanych przez jego złą obsługę przez pracowników prywatnej Teekay Shipping Corporation, zaproszonej do udziału w testach morskich (Wypadki podczas prób HMAS Canberra, 2014-06-07).

Decyzja o zakupie dwóch okrętów desantowych typu Canberra została podjęta w 2007. Powstają one wspólnym wysiłkiem wspomnianej BAE Systems Australia oraz hiszpańskiej Navantii, która odpowiadała za opracowanie i budowę kadłubów jednostek (Kadłub Adelaide gotowy do transportu, 2013-12-12), a także dostawę barek desantowych LCM-E1 (LCM-E1 dla Canberry, 2014-03-10). Okręty trafią do RAN w latach 2014-2016 (HMAS Canberra opóźniona o pół roku, 2014-05-21). Po przyjęciu do służby, będą stacjonowały na terenie HMAS Kuttabul (Fleet Base East) na Garden Island w Sydney (Przygotowania pod australijskie okręty, 2013-07-19).

Po zakończeniu budowy desantowców typu Canberra, zakłady BAE Systems w Williamstown będą mogły przejąć odpowiedzialność za dokończenie programu budowy trzech niszczycieli przeciwlotniczych typu Hobart. Okręty powstają w ramach konsorcjum Air Warfare Destroyer Alliance (AWD), w skład którego wchodzą Australian Submarine Corporation (ASC), Defence Materiel Organisation (DMO) i Raytheon Australia. Niegospodarność i brak organizacji pracy ze strony producentów oraz niewystarczająca kontrola rządu, sprawiły że program zaliczył spore opóźnienia i przekroczył budżet (AWD w opałach, 2014-08-18).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra