Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Leclerki ZEA w akcji w Jemenie

Wojska lądowe, 13 sierpnia 2015

Po raz pierwszy w historii francuskie czołgi AMX-56 Leclerc w rękach żołnierzy zintegrowanej brygady wojsk pancernych Zjednoczonych Emiratów Arabskich weszły do akcji w wojnie domowej w Jemenie, wspierając formacje interwencyjne pod wodzą Arabii Saudyjskiej.

Jeden z 13 wozów Leclerc ZEA wyposażonych w pakiet przetrwania walki w terenie zurbanizowanym – AZUR, w akcji na przedmieściach Adenu / Zdjęcie: RTV

Według najnowszych informacji, 3 sierpnia 2015 wojska lądowe ZEA wysadziły na wybrzeże jemeńskie, nieopodal portu w Adenie, pierwsze manewrowe jednostki pancerne. Na początku z wody wyszły kupione od Rosjan pływające BMP-3, potem na umocnionych już przyczółkach wyładowano, korzystając z obsadzonych przez siły specjalne ZEA nabrzeży, metodą roll-off, pierwsze czołgi podstawowe AMX-56 Leclerc (Modernizacja czołgów Leclerc, 2015-03-13). Najprawdopodobniej do tej operacji, jako kluczowego elementu, użyto jednego z byłych okrętów logistycznych US Navy. Według zachodnich analityków, doszło do dobrze zorganizowanej i przeprowadzonej operacji desantowej na skalę nie widzianą na Bliskim Wschodzie od czasów działań koalicyjnych, prowadzących do wyzwolenia Kuwejtu, zajętego przez Sadama Husajna, w 1991 (Tragiczna pomyłka koalicjantów w Jemenie, 2015-07-28, Jemeńczycy przejęli saudyjski M-ATV, 2015-07-13).

Czołg Leclerc, 54-t, bez dodatkowego systemu ochrony, wyekwipowany jednak w mobilny kamuflaż, na autostradzie N1 w Jemenie – / Zdjęcie: RTV

Interwencja pancerna ZEA zaskoczyła zarówno międzynarodowych obserwatorów konfliktu, jak i szyickich rebeliantów Huti. Od 3 sierpnia w działaniach zbrojnych przeciwko ich umocnionym placówkom (bunkry, umocnione budynki, stanowiska artyleryjskie) bierze udział co najmniej cała brygada pancerna ZEA, a wedle nie potwierdzonych doniesień walczy jeszcze jedna. Prócz akcji BMP-3, ogniem armat torują drogę wojskom koalicji antyszyickiej po raz pierwszy w historii czołgi Leclerc. Widziano także w akcji zakupione swego czasu przez ZEA samobieżne kołowe haubice produkcji południowoafrykańskiej – G6 kal. 155 mm, które swego czasu oferowano także Polsce. 

Aden: specjalny wóz pomocy technicznej z żurawiem na podwoziu czołgu Leclerc, towarzyszący oddziałom pancernym ZEA / Zdjęcie: Uriash

Pancerniacy ZEA przypuścili atak z Adenu wzdłuż prowadzącej na północ głównej arterii komunikacyjnej kraju – autostrady N1, wypierając stopniowo rebeliantów Huti. Tempo natarcia było tak szybkie, iż 3 sierpnia prezydent Jemenu Al-Hadi – dawniej obalony przez Huti, a dziś przywrócony do władzy przez Saudyjczyków – mógł ogłosić, iż wojska koalicyjne wyzwoliły strategicznie ważną bazę wojsk lotniczych Al-Adnan.

Do niedawna wszystkie najnowocześniejsze czołgi świata, prócz francuskich wozów Leclerc, przeszły swoje chrzty ogniowe w konfliktach lokalnych (łącznie z niemieckimi Leopardami w rękach Kanadyjczyków i Duńczyków w Afganistanie). Czołgi Leclerc ciągle uchodziły za niesprawdzone w boju (nie licząc operacji pokojowych w Kosowie i Libanie), aż do sierpnia 2015. Wojska ZEA użyły tych wozów w dwóch odmianach – wyposażonych w pakiety przetrwania w operacjach na obszarach zurbanizowanych – AZUR i bez nich. Wiadomo zaś, że ZEA kupiły tylko 13 takich pakietów, co podniosło masę Leclerca do 56 t.

Kadr ukazujący akcję bojową Leclerka ZEA przeciwko bunkrowi Huti w okolicach drogi N1 w Jemenie / Zdjęcie: RTV

W Jemenie zaobserwowano także towarzyszące czołgom wozy ewakuacji technicznej i inżynieryjne na podwoziach Leclerków. W sumie Francja użytkuje 406 czołgów Leclerc i 20 wozów pomocy technicznej, zaś wojska lądowe ZEA – 388 czołgów i 46 wozów pomocy technicznej. Sukces bojowy Leclerków w Jemenie otworzy najprawdopodobniej drogę czołgom francuskim do innych państw regionu. O wypożyczenie lub zakup 40-50 wozów Leclerc z magazynów francuskich ubiega się Katar.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.