Navantia zamierza uzyskać kontrolę nad programem budowy australijskich niszczycieli rakietowych typu Hobart. Może to zagwarantować Hiszpanom dominującą pozycję na lokalnym rynku zbrojeniowym.
Od jesieni 2014 hiszpańska grupa stoczniowa jest zaangażowana w realizację kontrowersyjnego australijskiego programu morskiego AWD (Navantia na ratunek AWD, 2014-09-23). Gdy zostanie dokończony, Royal Australian Navy (RAN) wprowadzi do służby trzy nowoczesne niszczyciele rakietowe typu Hobart. Budowa okrętów postępuje mimo przekroczenia harmonogramu o 3 lata (Kolejne opóźnienia AWD, 2015-05-04).
Problemy dotyczą też kosztów całego programu, który według pierwotnych szacunków miał wynieść 8 mld AUD (23,6 mld zł). Od kilku miesięcy wiadomo, że założony budżet przekroczono o co najmniej 0,8 mld AUD (2,3 mld zł). Co gorsza, rząd w Canberze będzie musiał wyłożyć dodatkowe 1,2 mld AUD (3,5 mld zł) na dokończenie przedsięwzięcia (Ogromne koszty budowy Hobartów , 2015-05-25).
Australijczycy postanowili przekazać kontrolę nad realizacją programu partnerowi zewnętrznemu, który miałby przejąć odpowiedzialność za budowę Hobartów od mocno krytykowanego konsorcjum Air Warfare Destroyer (AWD) Alliance. Wśród faworytów wymienia się m.in. BAE Systems Australia i Navantię.
Hiszpański producent zapowiedział już, że jest gotów wziąć na siebie odpowiedzialność za dokończenie budowy Hobartów w racjonalnym terminie i przy stabilnych kosztach programu. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoli Hiszpanom na umocnienie swojej pozycji na lokalnym rynku.
To z kolei może przełożyć się na wygraną Navantii w serii przetargów, które zostaną rozpisane w najbliższych latach przez dowództwo RAN. Marynarka wojenna Australii chce kupić nowe fregaty rakietowe, które zastąpią w linii wiekowe Anzaci. W planach jest też zakup dwóch okrętów logistycznych. Hiszpański producent zamierza wziąć udział w obu konkursach, oferując Australijczykom okręty oparte na jednostkach zbudowanych już dla Armada Española, w tym fregatach typu Álvaro de Bazán proj. F100 (Navantia w walce o australijskie fregaty, 2014-10-24), lub dopiero opracowywanych proj. F110 oraz SPS Cantabria (A15; Navantia bliżej wygranej w Australii, 2014-10-14).