Ministerstwo obrony Izraela zaprezentowało nowy kołowy transporter opancerzony Eitan.
Prototyp Eitana, nowego izraelskiego kołowego transportera opancerzonego 8x8 opracował Dyrektoriat rozwoju programów pancernych (Mantak). Wóz powstał na bazie doświadczeń operacji Protective Edge. Jest on postrzegany jako potencjalny następca przestarzałych gąsienicowych transporterów opancerzonych M113, używanych od lat 1970.
Pojazd napędzany jest 750-konnym silnikiem, a jego układ jezdny skonstruowano z elementów dostępnych na rynku cywilnym. Dzięki temu koszt Eitana jest o połowę niższy w porównaniu z Namerem.
Masa maksymalna pojazdu to 35 t. Transporter, którego załogę stanowi 3 ludzi (dowódca, celowniczy i kierowca), może pomieścić w przedziale desantowym 9 żołnierzy z pełnym oporządzeniem. Maksymalna prędkość, jaką Eitan może rozwinąć na drodze przekracza 90 km/h.
Zgodnie z zasadą, jakiej hołdują izraelscy konstruktorzy, największy nacisk położono na przeżywalność Eitana. Pojazd wyposażony jest w układ obrony aktywnej Trophy i modułowy pancerz, a konstrukcja jego kadłuba chroni ludzi przed falą uderzeniową powstałą wskutek wybuchu miny czy fugasa. Opony przystosowane są do jazdy bez powietrza (Trophy dla Marines?, 2016-04-18).
Uzbrojenie Eitana może stanowić zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm km lub 30-40-mm armatą automatyczną i wyrzutniami kierowanych pocisków rakietowych. Nowy transporter ma wspierać na polu walki czołgi podstawowe Merkava i transportery gąsienicowe Namer. Eitan będzie początkowo produkowany w ilości kilkudziesięciu wozów rocznie (Izraelski Rydwan na sprzedaż, 2014-06-10, Namery i CV90 w USA, 2012-02-26).