Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Izraelski Rydwan na sprzedaż

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 10 czerwca 2014

Izraelskie ministerstwo obrony podpisało pierwszy w historii kontrakt eksportowy na czołgi Merkava Mk IV.

Merkava Mk IV wystawiana po raz pierwszy w Europie na targach wojskowych Eurosatory w 2010 / Zdjęcie: Remigiusz Wilk

8 czerwca media izraelskie przekazały informacje z ministerstwa obrony tego państwa o podpisaniu kontraktu eksportowego na czołgi Merkava (Rydwan) w odmianie Mark IV. Jest to pierwsza umowa tego typu od rozpoczęcia produkcji tych pojazdów w 1979. Wartość kontraktu została enigmatycznie określona jako kilkaset milionów dolarów. Cena pojedynczego czołgu Merkava Mk IV szacowana jest na od 4,5 do 6 mln USD (13,5-18,1 mln zł).

Do tej pory Izraelczycy celowo unikali sprzedaży swoich pojazdów pancernych, aby nie ujawniać ich rozwiązań technicznych potencjalnemu przeciwnikowi. Dopiero w 2010 po raz pierwszy wystawiono czołg Merkava Mk IV w Europie, na paryskich targach wojskowych Eurosatory.

Głównym powodem dopuszczenia do sprzedaży Merkav i podpisania kontraktu eksportowego jest kryzys budżetowy. Zgodnie z ujawnionym niedawno raportem, izraelski resort obrony musi wydać co roku blisko 290 mln dolarów (875,5 mln zł) na utrzymanie potencjału pancernego Cahalu i ma z tym coraz większe problemy.

Izraelczykom zależy także na podtrzymaniu zdolności produkcyjnych czołgów – Projekt Rydwan to największy izraelski program zbrojeniowy (Izrael nadal będzie zamawiał Merkavy, 2013-08-16). Ważne jest zachowanie 10 tysięcy pracy zarówno w 7100. Centrum Remontowym, znajdujących się na terenie bazy Jaakow Dori w Tel HaShomer (wschodnie przedmieścia Ramat Gan) zakładach wytwarzających czołgi, jak też sieci 212 przedsiębiorstw-poddostawców, do których zalicza się m.in. koncern IMI dostarczający 120-mm armatę MG253 L44 (Izrael prywatyzuje IMI, 2013-12-05), Elbit System odpowiedzialny za system kierowania ogniem Knight Mk 4 (stworzony przez El-Op), Ashot Askhelon produkujący przekładnie, czy Rafael ADS zaopatrujący wóz w systemy obrony bezpośredniej ASPRO-A/Trophy (Rafael i IAI na plusie, 2011-03-26; Pozytywne wyniki prób Trophy, 2011-01-13).

Prace nad najnowszą odmianą izraelskiego Rydwanu rozpoczęły się w 1999, a nowy model czołgu oznaczony Merkava Mk IV wprowadzono do produkcji w 2004. Do tej pory wyprodukowano ponad 600 wozów tego typu, na ich bazie stworzono też wprowadzony do armii od 2008 ciężki transporter opancerzony Namer (Tygrys) oraz wóz zabezpieczenia technicznego Nemmera (Tygrysica).

W 2011 rozpoczęto prace koncepcyjne nad jeszcze nowszym modelem czołgu, roboczo określanym mianem Mark V, jednak we wrześniu 2013 wstrzymano ten program (Nie będzie Merkavy Mk V, 2013-09-23). W 2012 poinformowano jednak, że potencjalnym uzupełnieniem czołgu w walkach miejskich i terenie otwartym będzie rodzina pojazdów gąsienicowych o masie 35 t, rozwijana w ramach projektu Rakiya (Horyzont). Ma wejść do linii w 2020.

Izraelczycy nie ujawnili nazwy państwa, które zakupiło czołgi. Podano jednak, że jest to klient, z którym izraelski przemysł zbrojeniowy współpracuje od lat, co zapewnia, że sekrety wozu nie zostaną ujawnione wrogim siłom. Dlatego wśród potencjalnych nabywców wymieniany są dwa państwa – Kolumbia i Azerbejdżan (Większy budżet obronny Azerbejdżanu, 2014-02-07).

Kolumbia od lat współpracuje z Izraelem, czego przykładem są dostawy myśliwców Kfir (Dostawa Kfirów dla Kolumbii, Kfir rozbił się w Kolumbii), bezzałogowców (Kolumbia potwierdza Hermesy, 2013-07-24), przeciwpancernych pocisków kierowanych Rafael Spike (Spike NLOS dla Kolumbii, 2013-04-30; Nowe uzbrojenie Kolumbii, 2009-06-01), broni strzeleckiej (Eurosatory 2010: ACE w Paryżu i w służbie, 2010-06-15) czy zainteresowanie pojazdami terenowymi (Kolumbia zainteresowana Zibar MK2, 2013-07-28). Co więcej, w 2012 do mediów przedostały się informacje o potencjalnej sprzedaży do tego państwa właśnie 25-40 czołgów Merkava Mk IV (Merkavy IV dla Kolumbii?, 2012-06-06), jak też transporterów Nammer. To właśnie wówczas podano, że cena eksportowej odmiany pojazdu wyniesie 6 mln dolarów (18,1 mln zł).

Również Azerbejdżan jest długoletnim odbiorcą uzbrojenia produkowanego w Izraelu m.in. bezzałogowych statków latających (Produkcja izraelskich bsl w Azerbejdżanie, 2011-03-10), broni strzeleckiej (Tavory dla Azerbejdżanu, 2012-06-20), żołnierza przyszłości (Azerski żołnierz przyszłości, 2012-06-22) czy systemów artyleryjskich Elbit System ATMOS czy IMI/IAI Lynx (Azerbejdżan pokazał zęby, 2008-07-01). Dodatkowo w połowie 2009 pojawiły się informacje, że państwo to negocjuje dostawy ciężkich transporterów opancerzonych Namer na bazie czołgu Merkava Mk IV.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.