Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

F-35 tańszy niż zakładano?

Lotnictwo wojskowe, 22 sierpnia 2013

Pentagon przedstawił nowe dane dotyczące kosztów eksploatacji samolotów wielozadaniowych F-35. Obecnie są one o 22% niższe od przewidywanych poprzednio.

Zdjęcie: US Air Force

Zarządzający programem F-35 Lightning II z ramienia Departamentu Obrony USA gen. broni Christopher Bogdan  poinformował komisję senacką, że według najnowszych oszacowań całkowity koszt eksploatacji samolotów wielozadaniowych F-35 przez amerykańskie siły zbrojne w ciągu 55 lat zamknie się kwotą 857 mld USD. Poprzednio prognozowano, że wydatki na ten cel sięgną ponad 1,1 bln USD, czyli 22% więcej (32 tys. USD za godzinę lotu F-35, 2013-05-31).

Spotkanie gen. Bogdana z przedstawicielami Senatu USA odbyło się w ubiegłym miesiącu, ale dopiero teraz upubliczniono jego przebieg. Nowe oszacowania zostały sporządzone na bazie analiz prób w locie F-35. Dotychczas samoloty tego typu wykonały podczas testów 5 tys. lotów, trwających łącznie ponad 7 tys. h.

Jak stwierdził gen. Bogdan, poprzednie szacunki nie uwzględniały czynników, o których wiemy teraz. Koszty eksploatacji obejmują m.in. wydatki na części zamienne, kwoty przeznaczone na naprawy i zakup paliwa lotniczego.

Lightning II już teraz jest najdroższym samolotem w historii USA. Flota 2443 F-35A/B/C dla US Ar Force, US Marine Corps i US Navy ma kosztować podatników 391,2 mld USD. W 2001 zakładano, że kwota ta będzie o 68% niższa, licząc według aktualnej siły nabywczej USD.

Jednak przedstawiciele Pentagonu nie tracą optymizmu. Zdaniem gen. Bogdana w 2018, po rozpoczęciu pełnoskalowej produkcji seryjnej, koszt wyprodukowania samolotu wraz z silnikiem wyniesie zaledwie 35 mln USD (F-35 w linii w grudniu 2015?, 2013-06-01). Znacznemu obniżeniu ulegną także ceny jednostkowe poszczególnych wersji.

F-35A dla USAF kosztować ma 85 mln USD (obecnie mówi się o 120 mln USD). Cena pokładowego F-35C ma zmaleć ze 140 mln USD do 100 mln, a najdroższy F-35B przeznaczony dla marines kosztować będzie nie 153 mln USD, jak obecnie, lecz zaledwie 110 mln USD.

Podczas swojej rozmowy z członkami Senatu gen. Bogdan przyznał także, co rzadko można usłyszeć publicznie, że Lightning II został opracowany częściowo w odpowiedzi na coraz nowocześniejsze samoloty bojowe konstruowane przez ChRL. Głównym zadaniem F-35 ma być przeciwdziałanie zdolności Pekinu do strategicznego powstrzymywania USA od aktywności na chińskich wodach terytorialnych podczas ewentualnej wojny z Tajwanem.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.