Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

IMDEX Asia 2015: Śmigłowcowiec desantowy STM

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 22 maja 2015

ST Marine zaprezentowało na IMDEX Asia projekt nowego śmigłowcowca desantowego. Okręt będzie oferowany państwom regionu, które zagrożone są nową polityką terytorialną Chin.

ST Marine zaprezentowało w Singapurze model nowego śmigłowcowca desantowego, Endurance 160. Projekt okrętu opracowano na podstawie wprowadzonego już do służby Endurance 140. Okręt będzie oferowany państwom Azji Południowej i Południowo-Wschodniej / Zdjęcie: Michał Jarocki

Jednym z najciekawszych elementów ekspozycji Singapore Technologies Marine był model nowego śmigłowcowca desantowego, Endurance 160. Projekt okrętu oparto na eksploatowanych już jednostkach rodziny Endurance. Desantowiec będzie oferowany rodzimej marynarce wojennej oraz państwom regionu.

Nowy okręt będzie miał 163,7 m długości i 25,6 m szerokości. Jednostka ma wypierać 14,5 tys. t. Rozwijana prędkość przekroczy 20 w. Zasięg obliczany jest na 12,9 tys. km. Okręt pomieści 5 średnich śmigłowców transportowych lub dwa ciężkie wiropłaty. W części dokowej zmieszczą się cztery barki desantowe.

Okręt otrzyma wyposażenie modułowe, co odpowiada współczesnym standardom budowy tego typu jednostek. Takie rozwiązanie pozwoli producentowi na każdorazowe przystosowanie desantowca do wymogów operacyjnych danego klienta. To z kolei zwiększy jego uniwersalność i atrakcyjność rynkową.

Podstawową rolą nowego okrętu będzie prowadzenie i wspieranie operacji desantowych, a także transport zaopatrzenia i wyposażenia wojskowego do sojuszniczych jednostek rozmieszczony w strefie przybrzeżnej. Okręt może też być angażowany w wielonarodowe operacje humanitarne, np. podczas niesienia pomocy ofiarom klęsk żywiołowych. W razie potrzeby, jednostka mogłaby również służyć jako klasyczny okręt logistyczny, wspierając zadaniowe zespoły bojowe rozmieszczone na morzu.

Projekt nowego śmigłowcowca desantowego opracowano w zgodzie z wymogami technicznymi marynarki wojennej Singapuru. Dowództwo tego rodzaju sił zbrojnych zgłosiło na początku 2014 zapotrzebowanie na serię nowych jednostek omawianej klasy, które uzupełniłyby w linii, a w przyszłości wyparły, eksploatowane obecnie Endurance 140 (Singapur rozważa zakup desantowców). Desantowce są krytykowane przede wszystkim za ograniczone możliwości transportowe i małą ładowność.

Potencjalnych klientów eksportowych ST Marine upatruje przede wszystkim w państwach basenu Morza Południowochińskiego i Azji Południowej. Warto przypomnieć, że marynarka wojenna Indii kończy prace nad szczegółami technicznymi zapowiadanego od kilku lat przetargu na dostawę 4-5 nowych śmigłowców desantowych. Udział w konkursie zapowiedziała już hiszpańska Navantia, która zaoferuje Indiom jednostki oparte na projekcie Juan Carlos I (IMDEX Asia 2015: Skromna oferta Navantii, 2015-05-19). W grze liczyć będzie się też z pewnością francuskie DCNS, oferujące dobrze znane Mistrale (Do 5 mld Euro kary za Mistrale, 2015-05-17, Rosyjskie Mistrale na dno?, 2015-05-08). ST Marine liczy, że na korzyść jej oferty zadziała przede wszystkim cena okrętu oraz znajomość specyficznych uwarunkowań polityczno-wojskowych regionu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra