AgustaWestland jest jedynym oferentem w przetargu na dostawę dwóch śmigłowców morskich dla Filipin.
Już tylko włosko-brytyjski koncern AgustaWestland pozostał w grze w wartym 404 mln zł (5,4 mld PHP) przetargu na dostawę dwóch śmigłowców morskich dla Hukbóng Dagat ng Pilipinas (marynarki wojennej Filipin). Europejski producent jako jedyny spełnił wymogi formalne Manili, pozostawiając w przegranym polu m.in. lokalne PT Dirgantara Indonesia, występujące wspólnie z Airbus Helicopters (Skromny wybór Manili, 2014-07-11).
W najbliższych miesiącach oferowany przez AgustęWestlanda AW159 Wildcat przejdzie serię prób w locie, które pozwolą Filipińczykom na ocenę zdolności operacyjnych śmigłowca. Zgodnie ze stawianymi przez Manilę wymogami technicznymi, zwycięski wiropłat ma mieć długotrwałość lotu wynoszącą co najmniej 2 h, z pełnym wyposażeniem i uzbrojeniem, w tym torpedami. Wymagany zasięg to ok. 450 km.
Nowe filipińskie śmigłowce ZOP będą stacjonowały na 2 fregatach typu Gregorio del Pilar, czyli ex-amerykańskich Hamiltonach, użytkowanych wcześniej przez straż wybrzeża USA (USCG): BRP Gregorio del Pilar (PF 15, ex-USCGC Hamilton) i BRP Ramon Alcaraz (PF-16, ex-USCGC Dallas, Uzbrojenie filipińskich fregat, 2014-08-20). Ich zadaniem będzie patrolowanie wód morza terytorialnego oraz wyłącznej strefy ekonomicznej Filipin i wykrywanie obecności okrętów podwodnych państw trzecich.
Dozbrojenie filipińskich fregat typu Gregorio del Pilar w śmigłowce ZOP, podobnie jak cały program zakupowy Hukbóng Dagat ng Pilipinas o wartości 38 mld zł (11,5 mld USD) (Miliardy na filipińską marynarkę wojenną?, 2013-10-07), wiąże się z serią sporów terytorialnych prowadzonych przez ChRL i inne państwa regionu (Pierwsza korweta typ 056A ZOP, 2014-11-12). Na zakup nowych okrętów zdecydowały się też Malezja, Indonezja i Wietnam (Kontrowersje wokół Bung Tomo, 2014-09-26, Plany malezyjskiej marynarki wojennej, 2014-08-08).