Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Filipiny wybiorą Wildcaty?

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, 17 listopada 2014

AgustaWestland jest jedynym oferentem w przetargu na dostawę dwóch śmigłowców morskich dla Filipin.

Oferowane przez AgustęWestlanda śmigłowce AW159 Wildcat od samego początku uchodziły za faworyta filipińskiego przetargu. Dużym zwolennikiem ich pozyskania ma być najwyższe dowództwo marynarki wojennej Filipin. Jego przedstawiciele mieli okazję do zapoznania się ze zdolnościami operacyjnym wiropłatów m.in. podczas specjalnych pokazów organizowanych przez producenta. Filipiny będą trzecim nabywcą AW159, po Wielkiej Brytanii i Republice Korei / Zdjęcie: Royal Navy

Już tylko włosko-brytyjski koncern AgustaWestland pozostał w grze w wartym 404 mln zł (5,4 mld PHP) przetargu na dostawę dwóch śmigłowców morskich dla Hukbóng Dagat ng Pilipinas (marynarki wojennej Filipin). Europejski producent jako jedyny spełnił wymogi formalne Manili, pozostawiając w przegranym polu m.in. lokalne PT Dirgantara Indonesia, występujące wspólnie z Airbus Helicopters (Skromny wybór Manili, 2014-07-11).

W najbliższych miesiącach oferowany przez AgustęWestlanda AW159 Wildcat przejdzie serię prób w locie, które pozwolą Filipińczykom na ocenę zdolności operacyjnych śmigłowca. Zgodnie ze stawianymi przez Manilę wymogami technicznymi, zwycięski wiropłat ma mieć długotrwałość lotu wynoszącą co najmniej 2 h, z pełnym wyposażeniem i uzbrojeniem, w tym torpedami. Wymagany zasięg to ok. 450 km.

Nowe filipińskie śmigłowce ZOP będą stacjonowały na 2 fregatach typu Gregorio del Pilar, czyli ex-amerykańskich Hamiltonach, użytkowanych wcześniej przez straż wybrzeża USA (USCG): BRP Gregorio del Pilar (PF 15, ex-USCGC Hamilton) i BRP Ramon Alcaraz (PF-16, ex-USCGC Dallas, Uzbrojenie filipińskich fregat, 2014-08-20). Ich zadaniem będzie patrolowanie wód morza terytorialnego oraz wyłącznej strefy ekonomicznej Filipin i wykrywanie obecności okrętów podwodnych państw trzecich.

Dozbrojenie filipińskich fregat typu Gregorio del Pilar w śmigłowce ZOP, podobnie jak cały program zakupowy Hukbóng Dagat ng Pilipinas o wartości 38 mld zł (11,5 mld USD) (Miliardy na filipińską marynarkę wojenną?, 2013-10-07), wiąże się z serią sporów terytorialnych prowadzonych przez ChRL i inne państwa regionu (Pierwsza korweta typ 056A ZOP, 2014-11-12). Na zakup nowych okrętów zdecydowały się też Malezja, Indonezja i Wietnam (Kontrowersje wokół Bung Tomo, 2014-09-26, Plany malezyjskiej marynarki wojennej, 2014-08-08).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.