Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

USA chcą więcej ćwiczeń z ChRL

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 09 września 2013

Przedstawiciele marynarki wojennej USA nawołują do nawiązania szerszej współpracy wojskowej z ChRL. Jednym z jej przejawów ma być większa liczba wspólnych ćwiczeń morskich.

Zwiększenie liczby wspólnych amerykańsko-chińskich ćwiczeń morskich ma stanowić element polityki budowy zaufania i poprawy relacji pomiędzy USA i ChRL. Jednym z przejawów omawianych działań jest historyczne zaproszenie Pekinu do udziału w przyszłorocznej edycji RIMPAC 2014. Jest to największe tego typu wydarzenie na wodach Pacyfiku, w którym udział bierze ponad 20 państw, wystawiających przeszło 40 okrętów wojennych i angażujących weń 25 tys. żołnierzy / Zdjęcie: US Navy

Jednym z głównych orędowników nawiązania szerszej współpracy z marynarką wojenną ChRL jest Szef Operacji Morskich US Navy, admirał Jon Greenert. W jego ocenie dotychczasowe doświadczenia, wynikające z realizowanych do tej pory wspólnych ćwiczeń morskich, są bardzo pozytywne i potwierdzają zdolność flot obydwu państw do współpracy (Wspólne ćwiczenia morskie USA i ChRL, 2013-08-23.

W ocenie Greenerta, liczba amerykańsko-chińskich ćwiczeń morskich jest stanowczo za mała. Z tego względu admirał, podobnie jak wielu podzielających jego zdanie, stara się lobbować w Waszyngtonie na rzecz intensyfikacji współpracy morskiej z ChRL. Jego zdaniem, w przyszłości mogłaby ona wykroczyć poza szkolenie na morzu i skoncentrować się również na takich działaniach, jak np. kilkumiesięczne wymiany oficerów.

Co prawda Greenert nie mówi o tym bezpośrednio, jednak nie ulega wątpliwości, że realizowane wspólnie ćwiczenia morskie, poza walorem szkoleniowym, stanowią też idealne narzędzie do poprawy relacji polityczno-wojskowych pomiędzy Waszyngtonem i Pekinem (ChRL ostrzega USA, 2013-08-21, Obama wzywa ChRL do rozwiązania sporów terytorialnych, 2013-07-12). Zaognione w ostatnim czasie stosunki, m.in. ze względu na coraz bardziej agresywną i zaborczą politykę morską ChRL (Zaostrza się sytuacja na Morzu Południowochińskim, 2012-12-06, ChRL buduje nowy okręt desantowy, 2013-08-28), są zjawiskiem na dłuższą metę niepożądanym przez każdą ze stron.

Jako jeden z przykładów tego typu działań można uznać fakt zaproszenia ChRL do udziału, po raz pierwszy w historii, w przyszłorocznej edycji wielonarodowych ćwiczeń morskich Rim of the Pacific. Krok ten miał potwierdzić dobrą wolę Waszyngtonu oraz chęć załagodzenia relacji z Pekinem. Zwłaszcza, że do tej pory RIMPAC traktowane były głównie jako wydarzenie, w którym biorą udział najbliżsi regionalni sojuszniczy USA, a ich charakter często interpretowany był jako wymierzony przeciw chińskiej marynarce wojennej (Zakończenie RIMPAC 2012).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.