Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kontrakt na australijskie zaopatrzeniowce

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 09 maja 2016

Władze Australii i Navantia zawarły porozumienie o budowie dwóch nowych okrętów zaopatrzeniowych.

SPS Cantabria (A15, po lewej) zaopatruje hiszpański śmigłowcowiec desantowy Juan Carlos I (L61), w oparciu o który zbudowano 2 australijskie okręty typu Canberra / Zdjęcie: MO Hiszpanii

Rząd Malcolma Turnbulla ogłosił zakończenie negocjacji z hiszpańską grupą stoczniową Navantia. Celem prowadzonych rozmów było ustalenie warunków realizacji kontraktu na budowę 2 okrętów zaopatrzeniowych, które producent z Półwyspu Iberyjskiego dostarczy na Antypody. Zwieńczeniem negocjacji było zawarcie porozumienia o wartości 640 mln AUD (1,8 mld zł), z czego 130 mln AUD (370 mln zł) zostanie zainwestowanych w australijski przemysł stoczniowy.

W marcu Canberra wybrała Navantię w przetargu na budowę nowych okrętów zaopatrzeniowych. Hiszpanie pozostawili w pobitym polu południowokoreańskie DSME (Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering, Navantia zbuduje australijskie zaopatrzeniowce, 2016-03-14). Nowe australijskie okręty zostaną oparte na projekcie SPS Cantabria (A15), który od 2010 jest eksploatowany przez Armada Española (marynarkę wojenną Hiszpanii, Kanada wypożyczy BAC Cantabria, 2015-07-17).

Okręty zostaną zbudowane w Hiszpanii. Australijski przemysł będzie jednak odpowiadał za integrację części wyposażenia pokładowego, w tym urządzeń łączności i systemów samoobrony. Hiszpańska grupa stoczniowa otrzymała też zadanie wsparcia technicznego okrętów w czasie ich eksploatacji. Wartość usług wykonanych w ciągu pierwszych 5 lat wyniesie 250 mln AUD (712 mln zł).

Decyzja o przeniesieniu budowy okrętów do Hiszpanii była ryzykowna politycznie, jednak – ja ocenia rząd w Canberze – jedyna z możliwych. Część lokalnej klasy politycznej naciskała co prawda na władze centralne, aby budowę jednostek zlecić stoczni ASC z Adelaide na południu kraju. Takie rozwiązanie zagroziłoby jednak realizacji innych programów zakupowych Royal Australian Navy (królewskiej marynarki wojennej Australii).

W 2018 w Adelaide rozpocznie się budowa nowych okrętów patrolowych, które zastąpią obecnie eksploatowane i wadliwe patrolowce typu Armidale (Kolejny Armidale do naprawy, 2015-02-26). Dwa lata później konstrukcja jednostek zostanie przeniesiona do Henderson w Australii Zachodniej, gdyż na południu kraju powstawać będzie 9 fregat rakietowych, których projekt opracuje BAE Systems, Fincantieri lub Navantia (Navantia komentuje decyzję Canberry, 2016-04-20). W latach 2020. w Adelaide budowane będą też nowe konwencjonalne okręty podwodne, zaprojektowane przez DCNS (DCNS komentuje wygraną w Australii, 2016-04-27).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.