Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ostatni C-17 dla US Air Force

Lotnictwo wojskowe, 13 września 2013

Boeing przekazał wczoraj US Air Force ostatni, 223. wyprodukowany dla nich samolot transportowy C-17 Globemaster III.

Ostatni z zamówionych przez US Air Force, 223. z kolei, C-17 Globemaster III / Zdjęcie: Boeing

Uroczystość przekazania samolotu odbyła się w wytwórni w Long Beach. Oprócz przedstawicieli producenta wzięli w niej udział także oficerowie i żołnierze z Joint Base Charleston, gdzie ostatni Globemaster pełnić będzie służbę.

Wojska lotnicze USA były pierwszym nabywcą C-17. Oblot prototypu, opracowanego przez konsorcjum McDonnell Douglas, które następnie zostało wchłonięte przez Boeinga, odbył się 15 września 1991. Bez cienia przesady można powiedzieć, że stał się on samolotem, który zrewolucjonizował strategiczny transport lotniczy.

W ładowni Globemastera, którego udźwig to 77 519 kg, mieści się czołg podstawowy M1 Abrams, system Patriot lub 3 śmigłowce AH-64 Apache. Zabudowanie składanych siedzeń pozwala zabrać na pokład 102 spadochroniarzy. Inną opcją ładunku są palety, zawierające sprzęt lub wyposażenie medyczne, które są zrzucane z małej wysokości na spadochronach. Dzięki rolkom zabudowanym w podłodze ładowni, konfiguracja ładunku może być zmieniana w locie, bez obaw o zakłócenie stateczności samolotu.

W celu zwiększenia bezpieczeństwa C-17 przy lądowaniu i polepszenia manewrowości zastosowano elektroniczny układ sterowania lotem oraz bardzo bogatą mechanizację skrzydła (m.in. sloty i klapy z nadmuchem).

Zasięg Globemastera z ciężkim sprzętem wynosi 4482 km, a ze spadochroniarzami – 10 390 km. Zdolność pobierania paliwa w powietrzu pozwala na dotarcie do dowolnego miejsca na kuli ziemskiej. W odróżnieniu od innych strategicznych transportowców US Air Force, jak C-5 i C-141, którego zastąpił w służbie, C-17 ma możliwość operowania z krótkich dróg startowych o nawierzchni nieutwardzonej (długość start u z ponad 72,5 t ładunku to 2286 m, a lądowania – 914 m). Zapewnia mu to dostęp do 45% lotnisk w świecie i umożliwia wykonywanie lotów do rejonów leżących w pobliżu miejsc prowadzenia działań bojowych.

Obecnie na całym świecie używanych jest 257 Globemasterów. Służą one w wojskach lotniczych Australii (Szósty C-17 dla Australii, 2012-11-02), Indii (Indie chcą dodatkowe C-17, 2013-09-11), Kanady, Kataru (Ostatni Globemaster dla Kataru, 2012-12-11), NATO, Stanów Zjednoczonych Ameryki, W. Brytanii (Ósmy C-17 RAF, 2012-05-26) i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Ich łączny nalot to ponad 2,6 mln h. W oczekiwaniu na kolejnych nabywców Boeing zamierza wyprodukować kolejne C-17 (C-17 Globmaster III na półkę, 2013-08-01, Algieria testuje C-17 i A330 MRTT, 2013-05-16).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.