Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rolls-Royce bez ograniczeń w Indiach

Przemysł zbrojeniowy, 04 sierpnia 2014

Rząd Indii zdecydował się nie wpisywać brytyjskiego Rolls-Royce`a na czarną listę producentów, w związku ze skandalem korupcyjnym, którym wybuchł wiosną br.

Indyjskie Hawki AJT Mk. 132 również są napędzane silnikami spółki Rolls-Royce / Zdjęcie: BAE Systems

W marcu br., indyjskie Centralne Biuro Śledcze (CBI) wszczęło postępowanie w sprawie podejrzenia płatnej protekcji przy okazji zwierania przez Rolls-Royce`a umów na dostawę zespołów napędowych do statków powietrznych produkowanych przez Hindustan Aeronautics Limited (HAL), o wartości 1,6 mld GBP (8,3 mld zł). Korzystając z usług pośrednika, brytyjskie przedsiębiorstwo miało kupić przychylność wysoko postawionych przedstawicieli HAL, płacąc im 5 mld INR (256 mln zł).

Postępując zgodnie z przyjętą w tego typu przypadkach zasadą, ówczesne władze centralne z premierem Manmohanem Singhiem na czele, postanowił wpisać brytyjskie przedsiębiorstwo na tzw. czarną listę, co skutkowałoby wieloletnim zakazem aktywności handlowej Rolls-Royce`a w Indiach, w tym udziału w jakichkolwiek państwowych przetargach. Dość niespodziewanie, w ostatnich dniach nowy rząd premiera Narendry Modiego postanowił jednak odejść od tych planów.

Decyzja władz centralnych komentowana jest w Indiach jako zaskakująca. Zwłaszcza że jednocześnie z zakazem dostępu do indyjskiego rynku zbrojeniowego pozostają inni europejscy producenci, w tym włosko-brytyjska AgustaWestland, zamieszana w skandal korupcyjny przy okazji zakupu przez New Delhi 12 śmigłowców AW101 do transportu najważniejszych osób w państwie (AgustaWestland musi zwrócić zaliczkę, 2014-05-27). Co więcej, w dalszym ciągu swoje postępowanie w sprawie brytyjskiego przedsiębiorstwa prowadzi CBI.

Wiele wskazuje na to, że stanowisko rządu Indii wobec Rolls-Royce`a wymusiły względy praktyczne. Siły zbrojne tego państwa eksploatują bowiem wiele statków powietrznych wyposażonych w zespoły napędowe brytyjskiego producenta, w tym samoloty transportowe C-130J Super Hercules (Katastrofa indyjskiego Herculesa, 2014-03-28, Indie zamawiają kolejne T-90M i C-130J, 2013-09-19), szkolenia zaawansowanego BAE Hawk AJT Mk.132 (Indyjski problem z Hawkami, 2012-12-18) czy szturmowe SEPECAT Jaguar (Jaguar rozbił się w Indiach, 2012-12-03). Co więcej, w silniki Rolls-Royce`a będą też wyposażone japońskie samoloty-amfibie US-2, które Indie zamierzają zakupić w najbliższych miesiącach (US-2 dla Indii, 2013-11-28, Zgoda na US-2 dla Indii, 2014-01-29).

Ponadto, na blisko 350 okrętach marynarki wojennej Indii zainstalowano układy pędne pracujące na podzespołach Rolls-Royce`a (Northrop Grumman wyposaży indyjskie patrolowce, 2012-11-28). Zawieszenie współpracy z Brytyjczykami groziło więc w dłuższej perspektywie czasowej paraliżem indyjskich sił zbrojnych. Te bowiem nie mogłyby nabywać części zamiennych, ani zabiegać o wsparcie techniczne ze strony brytyjskiego producenta. 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.