Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Decyzja w sprawie RSH

Lotnictwo wojskowe, 16 maja 2015

Indie zdecydowały się na zakup blisko 200 lekkich rosyjskich śmigłowców wielozadaniowych, Ka-226T. Decyzja jest zwieńczeniem wieloletnich wysiłków zmierzających do nabycia nowych wiropłatów w ramach programu RSH.

Wojska lądowe i lotnicze Indii nabędą w najbliższych latach co najmniej 197 śmigłowców transportowych Ka-226T. Warto dodać, że Airbus Helicopters do samego końca rywalizował o indyjskie zlecenie, wystawiając w przetargu H125M (dawniej AS550 C3 Fennec) / Zdjęcie: Wiertalioty Rossii

Indyjska rządowa rada ds. zakupów wojskowych (DAC) dała zielone światło do nabycia 197 rosyjskich Ka-226T, napędzanych silnikami Turbomeca Arrius 2G1. Wiropłaty zostaną przekazane dowództwom wojsk lądowych i lotniczych. Obie formacje otrzymają odpowiednio 133 i 64 śmigłowce.

Nowe wiropłaty zastąpią w linii wiekowe i przedstawiające marginalną wartość bojową Cheetah (SA315B Lama) i Chetak (Aerospatiale SA316 Alouette III). Będą używane przede wszystkim do prowadzenia obserwacji i zwiadu, transportu żołnierzy lub zaopatrzenia, kierowania ogniem artyleryjskim, reagowania kryzysowego, wspierania śmigłowców szturmowych oraz walki z wrogimi statkami powietrznymi przy użyciu pocisków rakietowych powietrze-powietrze.

Pierwsza partia Ka-226T dotrze do Indii bezpośrednio z Rosji. Śmigłowce zostaną dostarczone do odbiorcy w stanie zdatnym do lotu. Pozostałe wiropłaty powstaną w kraju odbiorcy. Ich montażem zajmie się spółka joint-venture, utworzona specjalnie na potrzeby realizacji przedsięwzięcia. Jej udziałowcami będą Hindustan Aeronautics Limited i Wiertalioty Rossii. Współpraca będzie prowadzona na zasadzie transferu technologii. Prace w Indiach rozpoczną się w ciągu 3-4 lat.

Szacowane tempo produkcji wynosi 30-40 wiropłatów rocznie. Udział indyjskich przedsiębiorstw zbrojeniowych w realizacji całego przedsięwzięcia nie może być niższy niż 30%. Jest to wymóg nowej strategii gospodarczej rządu Narendry Modiego, Buy and Make in India. Nowe śmigłowce będą kosztować Indie ok. 60 mld INR (3,3 mld zł). Kwota ta wzrośnie, jeżeli władze Indii zdecydują się na zakup dodatkowych śmigłowców rosyjskiego projektu.

Zgoda na zakup Ka-226T jest zwieńczeniem wieloletnich wysiłków podejmowanych przez kolejne rządy Indii. Pierwszy przetarg na dostawę nowych śmigłowców obserwacyjnych i rozpoznawczych (Reconnaissance and Surveillance Helicopter) uruchomiono w połowie minionej dekady. Podobnie jak wszystkie następne, został on anulowany wskutek pojawiających się oskarżeń o korumpowanie urzędników ministerstwa obrony Indii oraz wojskowych zaangażowanych w procedurę przetargową (Indie odwołują przetarg na RSH, 2014-08-29). Program RSH wznowiono po raz ostatni jesienią 2014 (Indie wznawiają program RSH, 2014-11-12). 

Zgoda DAC na zakup Ka-226T ma duże znaczenie wizerunkowe i ekonomiczne dla rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego. W ostatnich latach Rosjanie nie mieli szczęścia w walce o indyjskie zlecenia. Rosyjskie oferty musiały ustąpić pola konkurencji z USA. Tak było m.in. w przypadku przetargu na zakup śmigłowców uderzeniowych, w którym Boeing AH-64E Guardian wygrał kosztem Mi-28N Nocznyj Ochotnik. Amerykanie byli też górą w konkursie na dostawę ciężkich śmigłowców transportowych. Indie zdecydowały się na zakup CH-47F, rezygnując z rosyjskiej oferty w postaci Mi-26T2 (Jednak CH-47?, 2012-10-29).

Dzięki tym wygranym, a także sprzedaży Indiom samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules i C-17 Globemaster III (Indie zwiększą zamówienie na C-130J, 2015-02-19, Indie zakupią kolejne C-17, 2015-04-27), USA stały się głównym eksporterem uzbrojenia do tego państwa (USA głównym eksporterem uzbrojenia do Indii, 2014-08-14). Amerykanie zdystansowali FR – tradycyjnego lidera w tej klasyfikacji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.